Privacystatement

Inleiding
Mondhygiënisten Borne heeft een privacystatement opgesteld om te voldoen aan eisen van professionaliteit en de wettelijke verplichtingen waaronder die uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Een patiënt ontvangt het privacybeleid samen met het formulier voor de inschrijving in de praktijk. Een actuele versie kan altijd worden aangevraagd via info@mondhygienistenborne.nl. Het privacy beleid wordt periodiek geëvalueerd zoals beschreven in het kwaliteitshandboek.  

Uitgangspunt
Wij verwerken alleen gegevens als die noodzakelijk zijn voor
·           het verlenen van kwalitatief goede zorg;
·           de administratieve afhandeling, inclusief de verificatie van de verzekeringsgegevens;
·           het versturen van een e-mail met een herinnering aan de gemaakte afspraak;
·           een incidentele nieuwsbrief via mail.

Patiënten kunnen altijd verzoeken om:
·           inzage van zijn gegevens;
·           wijziging of verwijderen van gegevens.

Een verzoek voor verwijderen van de gegevens kan alleen worden uitgevoerd als de wettelijke regels dit toestaan. Een schriftelijk verzoek kan worden gestuurd aan info@mondhygienistenborne.nl.

Beveiliging
Mondhygiënisten Borne heeft technische en organisatorische maatregelen getroffen die in voldoende mate zekerstellen dat gegevens niet verloren gaan, onjuist zijn of door onbevoegden kan worden ingezien. Het Elektronisch PatiëntenDossier (EPD) wordt bewaard gedurende de inschrijving en na uitschrijving nog vijftien jaar omdat dit wettelijk verplicht is, tenzij een verzoek voor verwijderen of overdracht is ontvangen. Verwijderen kan alleen als aan alle wettelijke voorwaarden kan worden voldaan. Na uitschrijven van de patiënt worden er geen nieuwsbrieven meer toegezonden. Een patiënt die in de afgelopen vijftien jaar geen behandeling heeft gehad wordt geacht te zijn uitgeschreven op de datumvan de laatste behandeling. Zijn gegevens worden om die reden dan verwijderd.  

De gegevens van patiënten
Een persoon die patiënt wil worden maakt dat kenbaar door telefonisch contact op te nemen, een bericht te sturen of bij de praktijk binnen te lopen. Hij maakt een afspraak voor de intake. Vooraf vult hij een formulier in waarin de volgende gegevens worden gevraagd
· Persoonlijke gegevens (bsn-nummer, naam, adres, postcode, woonplaats, geboortedatum, telefoon, mailadres en beroep)
· Zorgverleners naam en contactgegevens (huisarts, tandarts)
· Medische gegevens (gezondheid en medicatie)
Deze gegevens zijn noodzakelijk voor het uitvoeren van de behandelovereenkomst. Om die reden hoeft u niet afzonderlijk toestemming te geven voor het gebruik van die gegevens.

Voor personen jonger dan zestien jaar zal de ouder of verzorger om toestemming worden gevraagd. Voor wilsonbekwamen wordt toestemming gevraagd aan de wettelijke vertegenwoordiger.

Gebruik van de gegevens
Met het inleveren en ondertekenen van het formulier geeft u toestemming om de gegevens te gebruiken:
· door bevoegden in de praktijk voor het kunnen verlenen van de zorg;
· voor noodzakelijk overleg met andere zorgverleners t.b.v. kwaliteit van de mondzorg (uw naam, de aandoening · waarover wordt overlegd en de daarvoor noodzakelijke medische gegevens);
· om de incidentele nieuwsbrief via e-mail te verzenden (emailadres);
·  een afspraakherinnering te sturen via mail (emailadres).

Bij de intake wordt om een geldige legitimatie gevraagd om de wettelijk verplichte identificatie uit te voeren en het BSN nummer over te nemen ten behoeve van de verificatie van de verzekering.
Het intakeformulier wordt in het elektronisch dossier opgenomen, waarna de papieren versie wordt vernietigd.
Wij verstrekken deze gevraagde gegevens als dat:
· wettelijk is verplicht en aan de in de wet genoemde instanties;
· noodzakelijk is voor overleg met of informatie leveren aan andere zorgverleners ten behoeve van het verlenen van de goede zorg.

Factuur
De praktijk heeft de facturering en de afhandeling ervan ondergebracht bij Famed. Met hen wisselen we uit uw naam, contactgegevens, de code van de behandeling(en) en de te betalen bedragen.

Uw recht
U kan een klacht indie
nen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als u van mening bent dat wij uw persoonsgegevens niet verwerken conform de AVG.